Archief

Archief2026-06-18T11:31:24+02:00

We namen afscheid van de kerk in Holven

maart 11th, 2026|

Zondag 15 maart namen we afscheid van de kerk van Geel Holven. Onze deken ging voor in een stemmige viering met een 250 - tal aanwezigen. Er werd stilgestaan bij de geschiedenis van de parochie en bij de vele vrijwilligers die de voorbije jaren actief waren in de parochie. Het licht van de paaskaars werd gedoofd. Na de viering was er een receptie waar werd nagekaart over het verleden en waar we elkaar konden ontmoeten. De kaars wordt gedoofd door parochiemedewerker Lief Davignon.   Afscheidsreportage van RTV.   https://www.rtv.be/actualiteit-actualiteit-en-nieuws/sint-jozefskerk-holven-verliest-religieuze-functie-na-90-jaar

Gelukkig nieuwjaar aan iedereen! – Interview met Maria Gerits

november 26th, 2025|

Beste mensen, In het verlengde van de kerstwens die we met jullie mochten delen vorige week, willen we bij het begin van dit nieuwe jaar even blijven stilstaan. Kerst ligt bijna achter ons, maar het licht dat we mochten ontvangen, nemen we mee op onze weg door het jaar dat voor ons ligt. Het is een licht dat ons uitnodigt om aandachtig te leven, om te blijven geloven in groei, zelfs wanneer die klein en kwetsbaar lijkt. Met dat licht voor ogen willen wij als team ook in het nieuwe jaar nabij blijven: aanwezig waar leven gedeeld wordt, waar vragen klinken en waar soms [...]

Vredeslicht 2025: een vonkje van vrede – Dank je wel!

november 25th, 2025|

Onder het thema “Een vonkje van vrede” komt ook dit jaar het vredeslicht uit Bethlehem naar onze stad Geel. Wij met onze pastorale eenheid zetten ons ook dit jaar weer in om het licht te verspreiden. We willen in onze wereld waar oorlog en geweld vaak de hoofdtoon voeren, kleine vonken van vrede verspreiden. We leven in een diverse stad, waar we verbonden met elkaar de vrede willen uitdragen, naar iedereen zonder onderscheid! Hieronder kan je zoals ieder jaar het verhaal van het vredeslicht onderweg naar Geel volgen! We doen dit in verbondenheid met onze andere vredeslichtpartners vanuit vredeslicht België. Op de site http://www.vredeslicht.be vind [...]

Een jaar gingen we samen op weg naar ons vormsel! 2025 – 2026

november 13th, 2025|

We genoten van 4 prachtige vormselvieringen. Op zondag 28 juni is iedereen welkom in de dankviering om 9.30 in de St.-Dimpnakerk. Daarna krijg je ook je foto's. Een ander afhaalmoment voor de foto's is maandag 29 juni tussen 18.00 en 21.00 in de Kapelstraat 20! Proficiat aan alle vormelingen. Paasviering Elsum op 5 april Een grote groep vormelingen vond de weg naar Elsum voor de paasgezinsviering. Het was een mooie viering, waar de aanwezigheid van de vormelingen een grote meerwaarde was, aldus de mensen van de parochie. Knap! Paaswake in Sint- Amands op  4 april In een goedgevulde kerk vierden we Pasen. Vier volwassenen [...]

Viering van onze jubilarissen – dank je wel

september 12th, 2025|

    Op 5 oktober hebben we samen onze jubilarissen gevierd. Vincent was 10 jaar priester, Paulin heeft 20 jaar op de teller staan, diaken Mon vierde 25 en Rik Aegten 60 jaar! Het werd een vreugdevolle dag met een mooie viering en een fijne receptie. Dank aan iedereen!

Vakantie-Kapellekes 2025 – Bedankt!

augustus 27th, 2025|

We voelden ons ook deze zomer weer verbonden met elkaar in de vakantie en bundelden hier onze vakantiegroeten uit de hele wereld! De winnaar dit jaar werd door een onschuldige hand getrokken. De fles wijn gaat naar Tannheim in Oostenrijk! Gelukkig moeten we niet zo ver maar mag een echte Gelenaar een flesje aan de deur verwachten! De laatste groeten dit jaar komen uit Bulgarije. "Wij zijn vandaag de mis gaan volgen van de Bulgaarse Orthodoxe Patriarch in het Rila-klooster, een ware belevenis."  We kregen groeten uit Rome. Ook Gelenaars gingen door de Heilige Deur. We kregen vakantiegroeten van uit Bouillon met de Sint-Petrus [...]

Dank je wel voor de mooie Paasdagen!

februari 17th, 2025|

Zo beleefden we de veertigdagentijd en paasdagen in 2024!   Aswoensdag - 5 maart  - Broederlijk Delen Met meer dan 100 mensen starten we in onze kerk de veertigdagentijd met een mooie viering. Daarna trok de getrouwe groep actievelingen naar de parochiezaal voor de startavond van Broederlijk Delen. We hebben onze veertigdagentijd goed ingezet met gebed, zang en actieve betrokkenheid op het wereldgebeuren.   Eerste zondag - eerste week van de veertigdagentijd We horen deze week in de liturgie het eeuwenoude verhaal ‘mijn vader was een zwervende Arameeër’. Elk jaar opnieuw tijdens de sedermaaltijd wordt deze tekst luidop voorgedragen. Het verhaal herinnert aan de [...]

Dank je wel – het werd een mooie St.-Antoniusviering

januari 20th, 2025|

De viering van St.-Antonius in Bel haalde de media dit jaar. Het vernieuwde concept sloeg aan! Lees maar hieronder via de link naar de krant en de VRT! Dank aan allen die meewerkte aan een mooie editie! www.nieuwsblad.be   https://www.vrt.be/       Dank aan alle medewerkers!

Vredeslicht 2024 : Vriendschap – Verbinding – Vrede – Dank je wel!

december 5th, 2024|

Onder het thema "Leef met diversiteit - geef vorm aan de toekomst" komt ook dit jaar het vredeslicht uit Bethlehem naar onze stad Geel. Wij met onze pastorale eenheid zetten ons ook dit jaar weer in om het licht te verspreiden. We vertalen het thema bij ons naar "Vriendschap - verbinding - vrede". We leven in een diverse stad, waar we verbonden met elkaar de vrede willen uitdragen, naar iedereen zonder onderscheid! Hieronder kan je zoals ieder jaar het verhaal van het vredeslicht onderweg naar Geel volgen! We doen dit in verbondenheid met onze andere vredeslichtpartners vanuit vredeslicht België. Op de site http://www.vredeslicht.be vind [...]

Vakantiekapellekes!

augustus 27th, 2024|

Goede vrienden, de vakantie zit erop en we hebben een winnaar... de computer trok het kapelletje uit Luxemburg, onze eerst inzending uit de bus. Het lekker flesje wijn is onderweg!   We kregen ook nog groeten uit Montreal, Canada! Groeten uit Portugal. Dit klooster ligt in Batalha (letterlijk 'Strijd') in Portugal en is een indrukwekkend gebouw dat door de Portugese koning werd gebouwd na een overwinning tegen de Spanjaarden in de 14de eeuw. Dit gotisch meesterwerk is werelderfgoed. . Na de glorieperiode van Portugal en Spanje in de 16-17de eeuw kwam dit gebouw in de verdrukking. Er is een merkwaardig open stuk in het [...]

Diaconie ging op uitstap

augustus 24th, 2024|

Op 6 augustus zijn we met de Diaconie op pad geweest, en wat een geweldige dag was dat! Ze hadden een superleuke dag voor ons georganiseerd, waar wij van Al-arm volop van hebben genoten. We begonnen met een wandeling waarbij we de prachtige natuur verkenden. Onderweg spotten we vlinders, kabouters en nog veel meer moois! Er was ook tijd genoeg voor wat gekkigheid (check de middelste foto!). Na de wandeling was er nog een heerlijke picknick en een verfrissend drankje voor iedereen. Het was een warme, sfeervolle dag vol gezelligheid—zeker voor herhaling vatbaar! Nogmaals een dikke merci om dit voor ons uit te werken! [...]

We vierden samen mee Sint – Antonius in Bel!

januari 17th, 2024|

Zondag 21 januari was het weer zo ver! We vierden de jaarlijkse “Antoniusviering” in de kerk van Bel. Om 10.00 u. waren we van harte welkom in de eucharistieviering met daarna de dierenzegening op het kerkplein! In een volle kerk gaf het koor van Bel het veste van zichzelf. De viering in de kerk zit boordenvol traditie. Zo begint ze met het naar voor dragen van het reglement van de Toontjesviering. Geëscorteerd door de Franse soldaten wordt dit bijzondere kostbaarheid naar voor gedragen en aan het altaar geplaatst. Het reglement bevat de instructies voor dit feest. Een traditie die we graag in ere houden [...]

Vredeslicht 2023- “Op zoek naar Vrede”

november 7th, 2023|

Binnenkort is het weer Kerstmis. Traditiegetrouw zetten wij ons met onze pastorale eenheid weer in om het vredeslicht uit Bethlehem te verspreiden. Op deze pagina kunt u meer naar onder zoals elk jaar weer het verhaal van het vredeslicht volgen! Wij werken samen met http://www.vredeslicht.be Op 17 november werd dit jaar het vredeslicht ontstoken in de geboortegrot van Bethlehem. Het internationale kerstsymbool werd vanwege de oorlogssituatie in het Heilig Land door een christelijk kind uit Bethlehem meegebracht uit de grot van Jezus' geboorte. De 12-jarige Pillar Jarayseh stak het licht aan. (c)  OTS - ORF Het licht werd vervolgens – vanwege het beperkte [...]

Uitstap van de pastorale eenheid naar Tongeren

oktober 18th, 2023|

We hebben er van genoten, met 41 mensen gingen we immers op 17 oktober naar Tongeren. Na een bezoek aan het Gallo-Romeins museum en de basiliek, gingen we lekker eten bij Poverello, waarna we een uitleg kregen over de werking daar. Foto's zeggen meer dan woorden... geniet er dus van!

Van Geel St.-Dimpna naar Meldert St.-Dimpna

mei 23rd, 2023|

Hemelvaart 18 mei 2023 om 07.00 u.. .Voor de derde maal verzamelden de bedevaarders van Meldert aan onze St.-Dimpnakerk. Voor hen begon het al een beetje op een traditie te lijken. Maria, Rita, Guy en pastoor Jan wachtte hen op. Wij stelden ons op rond het beeld van St.-Dimpna. Pastoor Jan bad een gebed en gaf de bedevaarders de zegen, nadien baden wij samen het gebed van St.-Dimpna. Alle bedevaarders ontvingen een steen waarop ze voor zichzelf schreven waarom ze aan deze bedevaart deelnamen. Deze steen hielden ze gans de bedevaart heel dicht bij hen. Namens alle bedevaarders werd er  ook een steen gelegd [...]

Vredeslicht 2022 – Dank je wel!

december 1st, 2022|

Vrede begint bij jezelf! Vredeslicht 2022 in Geel!   15 november 2022 Op dinsdag 15 november 2022 werd het vredeslicht aangestoken in Bethlehem. De twaalfjarige Sarah Noska uit Saksen, werd uitgekozen om het vredeslicht dit jaar in Bethlehem te gaan halen en naar Opper-Oostenrijk te brengen. Haar bereidheid om te helpen en haar toewijding tot een Oekraïnse klasgenoot waren de reden waarom zij werd gekozen. https://www.youtube.com/watch?v=u4D9dkONsT8   2 december 2022 Feestelijk versierde dennenbomen, de ‘Golden Voices of Gospel’ en vele  kerstliederen zorgen dit jaar voor een gezellige kerstsfeer op het ‘Adventsffestival of 100,000 Lichter 2022’ aan de vooravond van de eerste advent. Iedereen kijkt [...]

Wijding Gummaruskapel

oktober 16th, 2022|

Op zaterdag 15 oktober kwamen in Zammel heel wat mensen samen voor de wijding van de Gummaruskapel. De kapel is jarengeleden van de grote steenweg verplaatst naar de Goorakker. In aanwezigheid van de deken van Lier, de Gummarusstad bij uitstek, vierden we feest. De harmonie opende met een mooi ingetogen muziekstuk, waarna het lied van Zammel werd aangeheven. Namens het parochieteam heette Frans en Marcel ons welkom. Zij vertelden een stukje geschiedenis van de kapel. Daarna volgde de officiële inzegening met een lezing door Lut en de wijding door de pastoor. Deken Jan uit Lier nam dan het woord en vertelde over de Gummarusdagen [...]

We schitterden in de ommegang.

mei 19th, 2022|

Zondag 15 mei was er de jaarlijkse Dimpna-ommegang. Na een prachtige viering in de kerk trokken we met de groep van de pastorale eenheid, samen met onze bisschop en 1450 andere mensen door de straten van Geel. Onze groep kreeg veel applaus! Geniet je mee? Hieronder enkele foto's van onze groep! Anthony en Gianluca, klaar voor de start. Wachten, wachten, wachten... En dan waren we vertrokken... Klik hier voor de ommegang! Dimpna-ommegang 2022  

Vredeslicht 2021: het was een mooie tocht!

januari 8th, 2022|

Net zoals vorig jaar was het vredeslicht van Bethlehem weer te gast in onze stad. Lees hier nog eens het verhaal van de afgelopen weken!   Het Geelse verhaal van 2021... We starten hier ons Geelse verhaal 2021, weer als een lopende ketting tot onder! Scroll dus zeker naar beneden voor de laatste updates! Volg het hier! Beginnen doen we toch waar het moet! Ondanks corona-gerelateerde omstandigheden werd het "ORF (Oostenrijkse TV) Vredeslicht van Bethlehem" voor de 35ste maal ontstoken door de negenjarige Rianna Danho uit Bethlehem in de grot van Jezus' geboorte. Na te zijn vervoerd naar Oostenrijk door Austrian Airlines heeft vredeslichtkind [...]

Onze pastorale eenheid in de kijker

september 10th, 2021|

Het derde jaar op rij (2021-2022) laten we ons in ons bisdom aanspreken door de Handelingen van de Apostelen. Dit jaar is het onderwerp: “In de naam van Jezus”.  We vragen ons: “Hoe vindt deze Naam een echo in ons bisdom?” Er zijn 12 namen van Jezus, gelijk aan 12 pastorale eenheden in het bisdom Antwerpen. Elke donderdagavond om 19u45 worden op YouTube deze namen en pastorale eenheden voorgesteld door een woord van de bisschop en getuigenissen van mensen uit deze pastorale eenheden. Ook onze pastorale eenheid kwam aan de beurt! Klik maar op onderstaande link. Chris, Dirk, Jan en Maria vertellen over Geel!   [...]

Ga naar de bovenkant