Zo beleefden we de veertigdagentijd en paasdagen in 2024!

 

Aswoensdag – 5 maart  – Broederlijk Delen

Met meer dan 100 mensen starten we in onze kerk de veertigdagentijd met een mooie viering. Daarna trok de getrouwe groep actievelingen naar de parochiezaal voor de startavond van Broederlijk Delen. We hebben onze veertigdagentijd goed ingezet met gebed, zang en actieve betrokkenheid op het wereldgebeuren.

 

Eerste zondag – eerste week van de veertigdagentijd

We horen deze week in de liturgie het eeuwenoude verhaal ‘mijn vader was een zwervende Arameeër’. Elk jaar opnieuw tijdens de sedermaaltijd wordt deze tekst luidop voorgedragen. Het verhaal herinnert aan de tocht uit Egypte, uit de slavernij. Ook Jezus herinnert zich de verhalen van zijn volk. Hij vindt er kracht in om voor geen enkele macht, geen enkele verleiding te buigen. Enkel voor God buigt hij. Hij kiest om recht te doen aan wie uitgesloten wordt en het leven te dienen. Broederlijk Delen stelt zich deze week de vraag hoe wij omgaan met voedsel. De vruchten die de aarde voortbrengt, zijn ons gegeven. Een mand met veldgewassen drukt onze dankbaarheid uit. Je zal ze zeker in sommige kerken zien staan!

Tweede zondag – tweede week van de veertigdagentijd

Op de tweede zondag van de veertigdagentijd horen we hoe Abraham God als een beschermend schild ervaart. Hij stelt zijn zekerheid in diegene die de belofte heeft uitgesproken. De veelheid van sterren – ‘tel de sterren’ – zijn voor hem een teken van Gods kracht. Het evangelie plaatst Jezus in dialoog met Mozes en Elia. Ze praten met elkaar over zijn uittocht. Even valt er licht op de berg, over de uittocht die Jezus gaan moet. In gebed zet Jezus zich in het spoor van de profeten, die zich niet terugtrokken als het moeilijk werd. Als symbool voor deze zondag in de veertigdagentijd kiest broederlijk delen voor een wereldbol. Een wereldbol met cadeaulint verwijst naar de aarde die ons gegeven is. Het is onze verantwoordelijkheid om haar grenzen te respecteren. Wat kan jij doen om je CO2-uitstoot te verminderen?

Derde zondag – derde week van de veertigdagentijd

Op de derde zondag van de vasten is het symbool een groen vijgenblad. Het groene (vijgen)blad verwijst naar de nieuwe kansen die wij krijgen om onrecht te keren en te kiezen voor het leven. Elke dag, elke week opnieuw kan je kiezen om iets nieuws te beginnen. Maak jouw keuze. We leren we Gods naam kennen. ‘Ik zal er zijn’ is een belofte die hoop geeft en toekomst opent. Een stem die ons oproept tot verzet tegen onrecht. Niet éénmaal, maar iedere tijd opnieuw. Het verhaal van de vijgenboom (Jeruzalem) in de wijngaard (Israël) toont ons dat God niet zonder mensen kan. De vijgenboom die geen vruchten meer draagt, staat voor het leven dat bedreigd is. Iedereen, het volk en zijn politieke leiders, moet hierin zijn verantwoordelijkheid opnemen, mag zijn schuld niet afwentelen. ‘Ik zal er zijn’ daagt ons uit steeds nieuwe kansen te creëren.

Onze koffiestop bracht meer dan 450 euro op voor Broederlijk Delen!

Kleine groep, maar enthousiast!

Onze communicantengroep die op tocht trok doorheen de stad was een kleine maar enthousiaste groep dit jaar! Ze hebben veel opgestoken over Broederlijk Delen. Een fijne namiddag!

Vierde zondag- vierde week van de veertigdagentijd

Op de vierde zondag van de vasten was het symbool een brood. Iedereen mag mee aan tafel; de tafel van voedsel dat leven, hoop en vreugde geeft. Hoe druk ik mijn bereidheid uit om iedereen mee aan tafel te krijgen? Vol(k) van hoop: vol van vreugde – leert de bijbel ons dat bevrijding een moeilijk proces is van vallen en opstaan. Telkens weer vervalt het volk in nieuwe slavernij. Jezus beleeft de wet van binnenuit en brengt ze in de praktijk. Binnen deze context vertelt hij de parabel van de vader met zijn zonen. De jongste eiste zijn erfdeel op en verbraste het. De oudste bleef thuis, hield zich aan de regels, maar voelt zich miskend wanneer de jongste zoon terug thuiskomt. De houding van beide zonen zien we vandaag terug in onze realiteit.

Vijfde zondag – vijfde week van de veertigdagentijd

Op de vijfde zondag van de vasten worden we opgeroepen om een vol(k) van hoop te zijn. Sta op uit verstarring en ga verder, is de boodschap uit de lezingen voor ons de komende week! Een weg door de woestijn en een rivier door de woestenij zijn de belofte dat nieuw leven, nieuwe toekomst mogelijk is en zijn een uitnodiging om je niet te laten verlammen door het voorbije. De confrontatie met schriftgeleerden en farizeeën gebeurt in de tempel waar Jezus heel de gemeenschap onderricht. Zij brengen een overspelige vrouw tot bij hem. Zal Jezus de wet van Mozes toepassen? Hij keert echter de rollen om en houdt hen een spiegel voor. Zijn zij niet de overspelers? Als symbool de komende week koos men voor een gieter.  Een gieter water om te blijven hopen dat het onmogelijke soms mogelijk kan worden, dat water van woestijn vruchtbaar land kan maken, als wij opstaan uit wat ons vasthoudt en begin maken met een rechtvaardig wereldsysteem. Waar vind ik tekenen van hoop? Maak jouw keuze. We zijn bijna bij Pasen! We wensen jullie allen een mooie voorbereiding in de laatste rechte lijn naar Pasen toe!

 

Palmzondag: volk van hoop!

We vierden samen palmzondag. In mooie palmzondagvieringen deelden we palm uit en lazen we het lijdensverhaal. We nodigen iedereen uit om samen met ons op weg te gaan naar Pasen.

 

Goede Week

Zowel op Witte Donderdag als Goede Vrijdag mochten we velen in onze vieringen verwelkomen. Dat was deugddoend.

In de paaswake mochten we meet meer dan 200 mensen vieren en namen we twee catechumenen op in onze gemeenschap.

Op de paaszondag kwamen er in onze parochies velen mee vieren. Zalig Pasen aan iedereen!