Communicanten online

Home/Communicanten online
Communicanten online2020-10-31T08:54:05+01:00

5e opdracht voor de eerste communicanten

Jezus nodigt ons uit bij hem te komen!

Laat alle kinderen en mensen bij mij komen, hou ze niet tegen! Iedereen is welkom!

Kennen jullie dat mooie liedje over de kinderen die bij Jezus komen?

 

 

 

Jezus nodigt ons uit aan zijn tafel!

Tijdens de viering van de eucharistie dekken we de tafel met brood en met wijn, we doen dit om aan Jezus te denken. Op het altaar, de tafel in de kerk, staan natuurlijk ook nog kaarsen en bloemen en er ligt een mooi wit tafellaken.

Doen…

Heb jij thuis al eens de tafel heel feestelijk gedekt? Wanneer doen jullie dat thuis?

Vraag aan mama of papa eens dat jij op een zondag middag of avond de tafel heel mooi mag versieren zodat het eten een extra feestelijk tintje krijgt!

Stuur jij een foto van je versierde tafel door naar onze website? (dirkvandenbroeck@pastoraleeenheidgeel.be)

Bedankt Laurien voor deze feestelijke tafel!

Wat lekker Finn! Knap gedaan!

Als wij thuis aan tafel gaan wassen we onze handen voor het eten. We moeten er een beetje netjes uitzien toch niet?

Als we het brood van Jezus ontvangen doen we dat ook op een heel speciale manier. Pastoor Bart uit Hoogstraten legt het hieronder  helemaal uit! Kijk maar zodat je al een beetje kan oefenen voor de eerste communie!

 

 

Doen…

Teken jij hieronder een mooi versierde tafel vanuit de kerk, een altaar met brood en wijn en stuur de tekening naar ons door! Wie weet win je wel een heel mooi kruisje!!!

Bedankt Warre, heel creatief!

Bedankt Tomas! Wat knap!

Top gedaan Seppe!

(dirkvandenbroeck@pastoraleeenheidgeel.be)

 

Veel plezier!!!

 

 

april 19th, 2021|

Krantje 6: In vuur en vlam

Hoi allemaal,

we zijn op weg naar Pinksteren, het feest waar de Heilige Geest over de leerlingen van Jezus kwam. Bij jullie vormsel worden jullie ook gezalfd met olie! Over die Geest van Jezus lees je alles in het krantje dat je hieronder vindt!

krant 6 in vuur en vlam

Wil meer weten over die olie en die Geest van het vormsel? In een filmpje van 8 minuten vertelt Johan Govaerts het klaar en duidelijk! Een beetje serieus dat filmpje? Ja hoor, maar het vormsel is ook een belangrijk gebeuren! Kijk en zie hoe de bisschop de olie klaarmaakt waar jullie in oktober het vormsel mee ontvangen en zing mee over de Geest van God!

april 19th, 2021|

Krantje 5 voor onze vormelingen

Hoi,

 

in deze mail het krantje nummer 5 over het kruis! Jullie krijgen zeker in de loop van de volgende maanden je vormselkruisje. We zijn bijna aan de Goede Week, de week waarin we herdenken dat Jezus aan het kruis gestorven is en dat we ook vieren dat Hij leeft, het feest van Pasen.

Ontdek alles in het krantje van het kruis!

krant 5 over het  kruis (Klik hier!)

 

Heb jij op een avond of een regenachtige namiddag eens zin om iets anders te zien?

Kijk naar dit ongelooflijk straffe verhaal van het leven van Jezus met moderne liedjes en heel veel humor!

Wij waren er toen vanuit Geel ook bij!

 

 

maart 17th, 2021|

Opdracht 4 voor onze eerste communicanten

God spreekt tot jou!

Hoi allemaal,

Wist jij dat God ons iets wil vertellen? En weet jij hoe God dat doet? Wat vertelt God aan jou? Wat wil hij je zeggen? Tja, het leuke is…. dat moet je zelf ontdekken!

Soms is dat best wel moeilijk,…maar we willen je een beetje mee op weg zetten.

In opdrachtje 3 leerden we al dat je tegen God kan spreken door te bidden!

En God geeft echt wel antwoord… als jij er voor openstaat, als jij naar hem wil luisteren of zelfs soms heel onverwacht…

 

Doen!

  • Ga eens ergens helemaal alleen zitten op een stille plaats, sluit je ogen en luister… wat hoor je allemaal, aan wat denk je allemaal?
  • Vraag eens aan mama, papa , oma of opa, de juf of meester, … of zij al eens aan God hebben gedacht, wanneer zij hem hebben ontmoet…

Een heel belangrijke manier waar we God tot ons horen spreken is doorheen de verhalen uit de bijbel. De bijbel is het grote boek waar we in de kerk uit lezen. Er staan heel oude verhalen in van voor Jezus tijd. Misschien ken je ze wel vanuit de godsdienstles op school: Mozes, Jozef, Abraham, Jesaja… Allemaal mensen die in hun leven God hebben ontmoet.

Dan zijn er natuurlijk de verhalen van Jezus. Hoe heeft Jezus geleefd, wat wilde hij aan ons vertellen. Wist je dat er ook nog een heel klein stukje in de bijbel gaat over de eerste leerlingen van Jezus die na Pasen over hem gingen vertellen aan alle mensen, het goede nieuws dat hij leeft!

Doen!

  • Zoek eens uit of iemand in je familie of bij jullie thuis nog iemand een bijbel heeft. Mag jij er in kijken? Kan jij de drie delen vinden? De verhalen voor Jezus, over Jezus en na Jezus?

 

Elke zondag, ook tijdens jullie eerste communie leest, de priester een Bijbelverhaal voor. Samen met de mensen in de kerk zoekt hij dan wat dit voor hen kan betekenen, elke verhaal heeft immers een mooie boodschap voor iedereen.

 

Doen!

  • Hieronder staat een filmpje van Pastoor Bart uit Hoogstraten. Zoek jij het momentje dat hij uit de bijbel leest? Als je goed kijkt zie je enkele speciale dingen…

Een voorbeeldje van een bijbelverhaal  zoals ze het lezen in de kerk door pastoor Bart uit Hoogstraten (Klik hier)

  • Voordat hij begint te lezen zingt hij een lied over Jezus, samen met de mensen. Dit doet hij omdat de verhalen van Jezus heel belangrijk zijn voor ons.
  • Dan maakt hij drie kruisjes, 1 op het hoofd, 1 op de mond en 1 op het hart. Dit is een heel oud gebaar. In sommige kerken in Geel gebeurt dit ook nog. We zouden kunnen zeggen.
  1. Jezus ik denk aan jou
  2. Jezus ik vertel over jou
  3. Jezus ik hou van jou
  • Sluit je ogen eens en luister naar het verhaal. Welke woorden heb jij onthouden?
  • Op het einde van het verhaal steekt pastoor Bart het evangelieboek hoog in de lucht. Hij toont aan de mensen dat de boodschap van Jezus voor ons heel belangrijk is.
  • Daarna geeft hij uitleg over het verhaal, wel een beetje moeilijk voor jullie, meer voor de grote mensen!

 

Kijk maar goed, zo weet je weer al wat meer voor de eerste communie!

En weet je, bij jullie eerste communie is het soms nog heel speciaal, want vaak vertelt de pastoor het verhaal terwijl jullie bij hem op de mat mogen komen zitten, zo kan je nog beter luisteren!

 

 

maart 8th, 2021|

Eerste communies en vormsels uitgesteld naar het najaar

Deze week hebben onze Belgische bisschoppen, na overleg met de virologen beslist dat de eerste communies en vormsels van 2021 verschuiven naar het najaar. (september – oktober)

De data van de communies zijn meegedeeld aan de scholen en aan de ouders. Ze staan ook op onze site bij sacramenten.

We begrijpen dat dit geen fijne beslissing is, maar er is nu ten minste duidelijkheid. Wij hopen in september – oktober terug te kunnen vieren met meer mensen in de kerk.

De volgende maanden zullen wij onze vormelingen en eerste communicanten niet in de steek laten en hen samen verder mee voorbereiden op hun grote dag!

Voor onze vormelingen uit 2020 die nog gevormd moeten worden, zoeken we zo snel mogelijk een oplossing!

Dank je wel voor jullie begrip en ook bedankt voor de hele fijne reacties die wij krijgen op ons aanbod.

 

 

 

februari 10th, 2021|