Communicanten online

Home/Communicanten online
Communicanten online2020-10-31T08:54:05+01:00

Opdracht 4 voor onze eerste communicanten

God spreekt tot jou!

Hoi allemaal,

Wist jij dat God ons iets wil vertellen? En weet jij hoe God dat doet? Wat vertelt God aan jou? Wat wil hij je zeggen? Tja, het leuke is…. dat moet je zelf ontdekken!

Soms is dat best wel moeilijk,…maar we willen je een beetje mee op weg zetten.

In opdrachtje 3 leerden we al dat je tegen God kan spreken door te bidden!

En God geeft echt wel antwoord… als jij er voor openstaat, als jij naar hem wil luisteren of zelfs soms heel onverwacht…

 

Doen!

  • Ga eens ergens helemaal alleen zitten op een stille plaats, sluit je ogen en luister… wat hoor je allemaal, aan wat denk je allemaal?
  • Vraag eens aan mama, papa , oma of opa, de juf of meester, … of zij al eens aan God hebben gedacht, wanneer zij hem hebben ontmoet…

Een heel belangrijke manier waar we God tot ons horen spreken is doorheen de verhalen uit de bijbel. De bijbel is het grote boek waar we in de kerk uit lezen. Er staan heel oude verhalen in van voor Jezus tijd. Misschien ken je ze wel vanuit de godsdienstles op school: Mozes, Jozef, Abraham, Jesaja… Allemaal mensen die in hun leven God hebben ontmoet.

Dan zijn er natuurlijk de verhalen van Jezus. Hoe heeft Jezus geleefd, wat wilde hij aan ons vertellen. Wist je dat er ook nog een heel klein stukje in de bijbel gaat over de eerste leerlingen van Jezus die na Pasen over hem gingen vertellen aan alle mensen, het goede nieuws dat hij leeft!

Doen!

  • Zoek eens uit of iemand in je familie of bij jullie thuis nog iemand een bijbel heeft. Mag jij er in kijken? Kan jij de drie delen vinden? De verhalen voor Jezus, over Jezus en na Jezus?

 

Elke zondag, ook tijdens jullie eerste communie leest, de priester een Bijbelverhaal voor. Samen met de mensen in de kerk zoekt hij dan wat dit voor hen kan betekenen, elke verhaal heeft immers een mooie boodschap voor iedereen.

 

Doen!

  • Hieronder staat een filmpje van Pastoor Bart uit Hoogstraten. Zoek jij het momentje dat hij uit de bijbel leest? Als je goed kijkt zie je enkele speciale dingen…

Een voorbeeldje van een bijbelverhaal  zoals ze het lezen in de kerk door pastoor Bart uit Hoogstraten (Klik hier)

  • Voordat hij begint te lezen zingt hij een lied over Jezus, samen met de mensen. Dit doet hij omdat de verhalen van Jezus heel belangrijk zijn voor ons.
  • Dan maakt hij drie kruisjes, 1 op het hoofd, 1 op de mond en 1 op het hart. Dit is een heel oud gebaar. In sommige kerken in Geel gebeurt dit ook nog. We zouden kunnen zeggen.
  1. Jezus ik denk aan jou
  2. Jezus ik vertel over jou
  3. Jezus ik hou van jou
  • Sluit je ogen eens en luister naar het verhaal. Welke woorden heb jij onthouden?
  • Op het einde van het verhaal steekt pastoor Bart het evangelieboek hoog in de lucht. Hij toont aan de mensen dat de boodschap van Jezus voor ons heel belangrijk is.
  • Daarna geeft hij uitleg over het verhaal, wel een beetje moeilijk voor jullie, meer voor de grote mensen!

 

Kijk maar goed, zo weet je weer al wat meer voor de eerste communie!

En weet je, bij jullie eerste communie is het soms nog heel speciaal, want vaak vertelt de pastoor het verhaal terwijl jullie bij hem op de mat mogen komen zitten, zo kan je nog beter luisteren!

 

 

maart 8th, 2021|

Uitdaging Broederlijk Delen en inspiratie op weg naar Pasen!

Hoi,

Op 17 februari start de veertigdagentijd! Christenen, mensen die in Jezus geloven, bereiden zich voor op het grote feest van Pasen!

De veertigdagentijd wordt ook wel de vasten genoemd. Als je aan oma of opa, mama of papa vraagt wat vasten is, dan zullen ze misschien wel vertellen over minder snoep eten of elkaar helpen, … maar vasten is zoveel meer!

Vasten is tijd maken voor elkaar, voor jezelf, voor God, …

Deze 40 dagen op weg naar Pasen krijg je de tijd en de kans om net even iets meer stil te staan bij wat voor jou belangrijk is… Wie zie jij echt graag, voor wie zou jij door een vuur gaan, met wie wil jij alles delen, maak jij tijd voor God? Praat er eens over met iemand!!!

Vasten is ook de tijd van Broederlijk Delen! Een organisatie die zich inzet opdat alle mensen in de wereld het beter zouden hebben. Kijk maar eens in onderstaand filmpje.

 

Wat is Broederlijk Delen? In 80 seconden!

 

We willen al onze eerste communicanten en vormelingen in deze 40 dagen voor Pasen uitdagen! Kies gedurende deze komende vasten eens iets waar jij extra aandacht gaat aan besteden! Wat is jou puntje om te delen met anderen…

Deel jij je snoep? Deel jij je tijd? Help jij eens extra? Maak jij een praatje met iemand die je normaal niet kent? Deel jij je speelgoed? Deel jij …

DOEN JULLIE MEE? 

 

Het lied van “Iedereen mee!”

 

We willen op onze website in 40 dagen (tot aan Pasen) zoveel mogelijk filmpjes, tekeningen, verslagjes, … van jullie deel-activiteit verzamelen! Ze komen hieronder!

Zelfgemaakt koekjes delen met haar knuffelvriendin!!! Mmmm😁

Ook mama geholpen met mooimakersactie om zo de straat en buurtpleintje proper te houden 👍

Gezellig babbeltje met meter ❤️ Bedankt Teun!

Samen spelen is voor Jana super belangrijk.

Dank je wel Warre, delen doet goed! 

Sterke tijden!!! Elke woensdag een kleine 20 minuten nieuwe uitdagingen en uitleg over de vasten! Ook Pastoor Dirk werkt hieraan mee! (zeker voor onze vormelingen en mama’s en papa’s een aanrader!)

Samen staan we sterk! Want delen doet goed!!!

Stuur je verslagje maar door naar dirkvandenbroeck@pastoraleeenheidgeel.be en ontvang nog een heel kleine gedeelde – attentie er bovenop!

 

We zijn benieuwd!!!

februari 14th, 2021|

Eerste communies en vormsels uitgesteld naar het najaar

Deze week hebben onze Belgische bisschoppen, na overleg met de virologen beslist dat de eerste communies en vormsels van 2021 verschuiven naar het najaar. (september – oktober)

De data van de communies zijn meegedeeld aan de scholen en aan de ouders. Ze staan ook op onze site bij sacramenten.

We begrijpen dat dit geen fijne beslissing is, maar er is nu ten minste duidelijkheid. Wij hopen in september – oktober terug te kunnen vieren met meer mensen in de kerk.

De volgende maanden zullen wij onze vormelingen en eerste communicanten niet in de steek laten en hen samen verder mee voorbereiden op hun grote dag!

Voor onze vormelingen uit 2020 die nog gevormd moeten worden, zoeken we zo snel mogelijk een oplossing!

Dank je wel voor jullie begrip en ook bedankt voor de hele fijne reacties die wij krijgen op ons aanbod.

 

 

 

februari 10th, 2021|

Met olie overgoten (4e krant voor onze vormelingen)

Hoi allemaal,

dit krantje gaat over olie! Bij jullie vormsel worden jullie gezalfd met olie! Je kan weer grasduinen in de krant, en natuurlijk, hoe meer je leest en doet, hoe meer je te weten komt!!! Veel plezier!!! Stuur jij je glasraam naar ons door?

Bedankt Jasper, goed gelukt!

 

krant 4 met olie overgoten

 

In het filmpje hieronder kan je meer te weten komen over de olie van je vormsel, het chrisma!

 

Het filmpje over de olie bij het vormsel, de chrisma (Klik hier)

februari 8th, 2021|

3e opdracht voor onze eerste communicanten (meer berichten verder op deze pagina)

Hoi lieve eerste communicanten, mama’s en papa’s,

 

Hier zijn we weer met een briefje met wat opdrachtjes voor de volgende maand, op weg naar jullie eerste communie.

  1. Na het kruisje bij het begin van de viering, en als we om vergeving hebben gevraagd, dan maakt de priester het even stil om te bidden. Bidden is praten met God, maar ook naar hem luisteren. Wat heeft hij jou te vertellen? In de viering doen we dit trouwens enkele keren, spreken tot God.

We bedanken hem voor iets, voor de mooie dag, voor onze vrienden, …

Waar zou jij God voor willen bedanken? Schrijf het eens op en vertel het aan mama of papa, broer of zus, oma of opa…

Soms vragen we iets aan God… dat hij iemand wil genezen, ons wil helpen, …

Wat zou jij willen vragen aan God? …

Soms kan je ook gewoon zomaar tegen hem vertellen… wat vertel jij?

 

Wat is bidden? Kijk naar dit filmpje wat deze kids ervan vinden!

 

2. Een gebedsdoos in huis … 

Kennen jullie een grabbelton? Een doos met een gat erin en daaruit mag je iets ‘trekken’. Kunnen jullie zo’n ‘gebedsdoos’ maken? Zoek een doos en versier de doos zodat duidelijk wordt dat het een ‘gebedsdoos’ is.
Leg naast de doos een hele stapel kleine papiertjes. Bedoeling is dat elk lid van het gezin of de familie op een briefje schrijft voor wie hij of zij wil bidden. Voor welke mensen wil jij bijzonder bidden: voor een buurvrouw die ziek is, voor een kindje uit de klas dat verdrietig is, voor iemand die je zag op Karrewiet, … ?
Stop de briefjes in de gebedsdoos. Af en toe (bv. elke week op zondag) mag elk gezinslid een briefje uit de doos trekken. Bedoeling is dat je de volgende  week dan extra probeert te bidden voor de persoon of personen die op het briefje vermeld staan. Belangrijk is echter wel … voor je een briefje mag trekken …, moet je ook eerst een briefje schrijven en in de doos stoppen!

Bedankt Tomas voor je knappe doos!

Warre maakte alvast een doos!!! Knap he!

 

3. Ook Jezus leerde zijn leerlingen bidden…

 

Het verhaal van Jezus die zijn leerlingen leerde bidden vertelt door Juf Christel 

 

Het is misschien wel een vreemd en moeilijk gebed dat Onze Vader. Door het veel te bidden zal je steeds beter begrijpen wat het gebed betekent.

Onze Vader, die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome,
uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.

 

Een beetje uitleg … (bespreek maar eens samen met mama en papa)

Dit gebed toont eigenlijk wat bidden is …

  1. In de eerste zinnen spreken we God aan en we vertellen iets goeds over Hem. We geven Hem wat complimentjes.
  2. Daarna (vanaf ‘Geef ons …’) stellen we God enkele vragen. In het Onzevader vragen we om ‘brood’ (en eigenlijk om alles wat wij als mensen nodig hebben om te leven) en we vragen ook vergeving voor wat we niet goed hebben gedaan. We vragen een nieuwe kans om het goede te doen.
  3. Tenslotte eindigen we met ‘Amen’: amen betekent ‘akkoord’ of ‘ja’.

Wat vind jij nu het mooiste woord uit het Onze Vader? Vraag het ook eens aan anderen!

En nog een extraatje voor wie wil!

Schrijf het Onzevader eens op een groot wit blad. Neem vervolgens wasco’s of kleurpotloden. Ga met je mama, papa, oma, opa, broer, zus, meter en / of peter rond het blad zitten. Eén voor één mogen jullie een woord kleuren. Vertel ook altijd waarom je dat woord juist die kleur geeft. Misschien maakt één van jullie het woord kwaad ‘zwart’. En welke kleur geven jullie het woord ‘brood’ en welke kleur krijgt het woord ‘Vader’?

Je mag altijd je resultaat doormailen naar onze site! dirkvandenbroeck@pastoraleeenheid.be en wij zetten het hier op onze site! Otto-Jan deed het alvast heel enthousiast!

Onze Vader_Otto-Jan

 

januari 25th, 2021|

3e krantje voor onze vormelingen

Hoi allemaal,

de school is terug gestart na de kerstvakantie, tijd om je handen terug uit de mouwen te steken. Over handen gaat ook onze derde krant, een belangrijk symbool bij het vormsel.

krant 3 jeukende handen (Klik hier!)

 

Heb je je eigen naam nog niet naar onze site gestuurd? Teken je handen op een blad en stuur ze met je naam erin gerust door! dirkvandenbroeck2@gmail.com

 

Voor wie wil… bekijk dit prachtige filmpje van “Zero” maar eens! Zero blijft niet bij de pakken zitten, hij steekt z’n handen uit de mouwen, helpt anderen, voelt zich gedragen door iets of iemand, want hij komt erdoor, geeft niet op… Waar denk jij aan bij dit filmpje… Wat doet het met jou? 

Laat je het ons weten zoals Jasper…

“Deze film ging over iemand die wordt gepest en een illegaal meisje ontmoet. Je mag geen nullen optellen, want dan krijg je nog steeds een nul. Het filmpje maakte me verdrietig. Ik vond het heel erg voor die jongen. Gelukkig heeft het filmpje een happy end met veel liefde. De baby kreeg het getal oneindig.”

 

Filmpje Zero – YouTube (Klik hier!)

Knap werk Lore!

 

Top Jasper!

Knap werk Sandro!

 

Knap gedaan Loena, dank je wel!

Kaat stuurde deze twee leuke handen door, je vindt er ook bij de namen van onze nieuwe communicanten! Dank je wel allemaal, je kan er nog bij!!!

 

Veel plezier!

 

 

 

 

 

januari 16th, 2021|