Communicanten online

Home/Communicanten online
Communicanten online2020-10-31T08:54:05+01:00

Verslag “welkom in de viering”

Dag allemaal,

15 januari kwamen meer dan 100 vormelingen uit Geel samen op de computer! Normaal ging onze “Welkom in de viering” door in Elsum, maar de corona strooide roet in het eten…

Online dan maar voor een half uurtje verhaal en uitleg over de “mis.”

Hoe zit die mis nu ook weer in elkaar? We verdeelden ze in 5 stukjes…

Welkom: de priester heet iedereen welkom. Je maakt een kruisteken omdat we samenzijn, niet alleen met de andere mensen, maar ook met God in ons midden…

 

Vergeving: Bij het begin van de viering vragen we aan God en elkaar om vergeving voor onze fouten en tekorten, we bidden tot God en danken hem voor alles wat hij doet. Maken jullie het soms ook wel eens stil om te kijken naar hoe je bezig bent?

Luisteren: in de viering luisteren we naar verhalen uit de bijbel. Uit het oude testament horen we meestal een stukje uit de geschiedenis van het Joodse volk, voor de tijd van Jezus, en nadien horen we een stukje verhaal van Jezus, uit het evangelie… Na het stukje evangelie geeft de priester uitleg en daarna bidden we in de voorbede tot God en vragen hem kracht, steun, sterkte voor de dingen die op dat moment belangrijk zijn.

Breken en delen: we breken in de viering brood en drinken wijn, we doen dit omdat Jezus het ons heeft gevraagd. “Blijf dit doen om aan mij te denken,” lezen we in de bijbel… Als je de hostie ontvangt, dan komt Jezus heel dicht bij je… Misschien voel je dat niet zo direct, misschien is het raar om te geloven, … en eigenlijk is dat wel zo… maar toch prachtig, vind ik alvast… mogen en kunnen geloven dat Jezus ook vandaag nog bij ons is, ons helpt, voor ons iets kan betekenen. Wat betekent hij voor jou?

Zending: Na de viering is het niet gedaan. Je gaat na de zegen (het kruisteken) naar buiten maar je krijgt een opdracht mee, alles wat je hoorde, mag je nu gaan waarmaken. Steek je handen uit de mouwen en doe wat je hoorde in de viering… Voor mij is de viering alvast elke keer weer de batterijen opladen voor een nieuwe week te starten.

 

Daarna gingen onze vormelingen thuis aan de slag en konden ze kiezen uit verschillende opdrachten… We kregen heel wat knappe resultaten binnen.

Opdrachten

  1. Welkom

 

2. Vergeving – bidden

 

Brief aan God van Maxim

Brief van Bas

 

3. Evangelie van de Verloren Zoon

4. Breken en delen

 

De tafel van Nand

De tafel van Senne

 

 

 

5. Zending

De opdracht van Thys!

 

Daarna brachten onze vormelingen hun opdracht naar de kerk, als ze niet in quarantaine zaten natuurlijk, en kregen nog een “Onze Vader” kaart mee naar huis!

Vanuit Bel kwam een dikke proficiat en kwamen er ook enthousiaste reacties en 4 coole foto’s. Dank je wel!

Vanuit Ten Aard kwam er een dankjewel en super tof!

In Holven gaven de vormelingen bij het afgeven van hun werkje hun naam op met een schelp!

Vanuit Zammel en Oosterlo kregen we enthousiaste reacties en twee leuke foto’s.

In St.-Dimpna kwamen er ook veel vormelingen naar de kerk. Herken jij de tekeningen van de verloren zoon?

Vanuit Elsum kwamen er ook heel fijne reacties! Top dus!

Een fijne bijeenkomst en hopelijk kunnen we volgend jaar terug samen vieren!

 

januari 15th, 2022|

Januaribrief voor onze eerste communicanten

Hoi lieve eerste communicanten, mama’s en papa’s

Hier zijn we weer met een briefje met wat opdrachtjes voor de volgende maand, op weg naar jullie eerste communie.

  1. Na het kruisje bij het begin van de viering, en als we om vergeving hebben gevraagd, dan maakt de priester het even stil om te bidden. Bidden is praten met God, maar ook naar hem luisteren. Wat heeft hij jou te vertellen? In de viering doen we dit trouwens enkele keren, spreken tot God.

 

We bedanken hem voor iets, voor de mooie dag, voor onze vrienden, …

 

Waar zou jij God voor willen bedanken? Schrijf het eens op en vertel het aan mama of papa, broer of zus, oma of opa…

Soms vragen we iets aan God… dat hij iemand wil genezen, ons wil helpen, …

Wat zou jij willen vragen aan God? …

Soms kan je ook gewoon zomaar tegen hem vertellen… wat vertel jij?

Via onderstaande link getuigen kinderen over bidden…

 

https://www.youtube.com/watch?v=Gw6ZhgxG_dU

 

  1. Een gebedsdoos in huis … 

Kennen jullie een grabbelton? Een doos met een gat erin en daaruit mag je iets ‘trekken’. Kunnen jullie zo’n ‘gebedsdoos’ maken? Zoek een doos en versier de doos zodat duidelijk wordt dat het een ‘gebedsdoos’ is.
Leg naast de doos een hele stapel kleine papiertjes. Bedoeling is dat elk lid van het gezin of de familie op een briefje schrijft voor wie hij of zij wil bidden. Voor welke mensen wil jij bijzonder bidden: voor een buurvrouw die ziek is, voor een kindje uit de klas dat verdrietig is, voor iemand die je zag op Karrewiet, … ?
Stop de briefjes in de gebedsdoos. Af en toe (bv. elke week op zondag) mag elk gezinslid een briefje uit de doos trekken. Bedoeling is dat je de volgende  week dan extra probeert te bidden voor de persoon of personen die op het briefje vermeld staan. Belangrijk is echter wel … voor je een briefje mag trekken …, moet je ook eerst een briefje schrijven en in de doos stoppen!

 

  1. Ook Jezus leerde zijn leerlingen bidden…

 

Het is misschien wel een vreemd en moeilijk gebed. Door het veel te bidden zal je steeds beter begrijpen wat het gebed betekent.

 

Onze Vader, die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome,
uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.

 

Een beetje uitleg … (bespreek maar eens samen met mama en papa)

Dit gebed toont eigenlijk wat bidden is …

  1. In de eerste zinnen spreken we God aan en we vertellen iets goeds over Hem. We geven Hem wat complimentjes.
  2. Daarna (vanaf ‘Geef ons …’) stellen we God enkele vragen. In het Onzevader vragen we om ‘brood’ (en eigenlijk om alles wat wij als mensen nodig hebben om te leven) en we vragen ook vergeving voor wat we niet goed hebben gedaan. We vragen een nieuwe kans om het goede te doen.
  3. Tenslotte eindigen we met ‘Amen’: amen betekent ‘akkoord’ of ‘ja’.

Wat vind jij nu het mooiste woord uit het Onze Vader? Vraag het ook eens aan anderen!

 

En nog een extraatje voor wie wil!

Schrijf het Onzevader eens op een groot wit blad. Neem vervolgens wasco’s of kleurpotloden. Ga met je mama, papa, oma, opa, broer, zus, meter en / of peter rond het blad zitten. Eén voor één mogen jullie een woord kleuren. Vertel ook altijd waarom je dat woord juist die kleur geeft. Misschien maakt één van jullie het woord kwaad ‘zwart’. En welke kleur geven jullie het woord ‘brood’ en welke kleur krijgt het woord ‘Vader’?

Je mag altijd je resultaat doormailen naar onze site!

dirkvandenbroeck@pastoraleeenheidgeel.be

Tot de volgende keer!

januari 3rd, 2022|

Dank je wel voor jullie wensen!

“Ik wilde jullie al op 23 december bedanken,” zei de blije verantwoordelijke van het tijdelijk asielcentrum in Zonnedauw. Dank je wel voor de kerstwensen die verschillende communicanten schreven en die we 23 en 31 december bezorgden aan de vluchtelingen, vrijwilligers en personeel. Op de foto zie je de wensen van 23 december.

“Als ik kon, nodigde ik jullie allemaal uit om te komen, maar met de corona… Het is zo fijn om wensen te krijgen want wij zijn een open huis! De wensen komen aan het venster zodat iedereen ze kan zien, en met de koffie zetten we heerlijke koffie voor onze vrijwilligers! Super bedankt!”

En zo vertrok ik blij terug naar huis, blij omdat onze communicanten anderen blij maakten! Dank je wel allemaal!

 

 

december 9th, 2021|

Decemberbrief voor onze eerstecommunicanten

Hoi lieve eerste communicanten, mama’s en papa’s

 

We zitten volop in de advent, we bereiden ons voor op Kerstmis! Hopelijk kunnen we snel elkaar terug in het echt zien, maar hier zijn we toch al met ons tweede mailtje, weer een klein stapje op weg naar de eerste communie!

  1. Bij Jezus ben je altijd welkom… Je kan altijd bij hem terecht… In de kerk kan je hem natuurlijk ontmoeten, maar ook dicht bij in je eigen hart… Vertel jij soms iets aan Jezus of waar kom jij hem soms tegen? Praat er eens over met iemand: mama, papa, broer of zus, de juf…

 

  1. Bij het begin van de viering in de kerk heet Jezus ons ook welkom, en wij begroeten hem. Wist je dat we niet zomaar zeggen: “Yo Jezus” of “Hoi”… Nee in de kerk hebben wij een heel speciaal teken… het kruisteken, het teken van de vrienden van Jezus. Weten jullie hoe het moet? Pastoor Bart uit Hoogstraten legt het heel eenvoudig uit… kijk maar en oefen alvast tegen jouw eerste communie!

Kruisteken maken – Hoe doe je dat? – Klik hier en kijk! Doe jij mee?

  1. Soms maak je eens een fout niet? Soms heb je spijt van wat je deed, wil je het terug goed maken met je vrienden of mama en papa, wil je terug opnieuw beginnen. Wat doe jij als je ruzie hebt gemaakt? Wat doe jij als je een fout maakte? … Ook bij het begin van een viering in de kerk staan we hier even bij stil! We vragen aan God en elkaar om vergeving… Want bij Jezus krijg je steeds weer een nieuwe kans, mag je altijd opnieuw beginnen! Kennen jullie het verhaal van Zacheüs?  Hij had spijt van wat hij deed en kreeg bij Jezus een nieuwe kans, meer nog hij wilde zich inzetten voor anderen…

 

 

  1. Voor de advent en Kerst hebben wij ook nog een vraagje voor jullie en een lichtje! Kijk regelmatig op onze site bij het vredeslicht van Bethlehem! Doen jullie mee en komen jullie het lichtje halen? Volg het lichtje door Geel! Voor dat lichtje komt er nog een afzonderlijke mail!

Veel plezier!

 

december 1st, 2021|

Eerste opdracht voor onze eerste communicanten!

Hoi,

vanaf nu komt er op onze site elke maand een opdrachtje voor jullie! Doen jullie mee?

 

  1. Je gaat op weg naar je eerste communie, op weg met Jezus! Samen met mama, papa, broers, zussen, … Ken jij Jezus al een beetje? Leer jij er over op school? Heb je al eens een verhaal van Jezus gehoord? Kan je er 1 navertellen? Spreek er eens over met mama en papa, of vraag het eens aan oma en opa! Luister je alvast even mee naar het verhaal van Barthimeüs?

 

  1. In Geel zijn er heel veel eerste communicanten! Wij dagen jullie uit om zoveel mogelijk namen op onze website te krijgen! Mama en papa gaven je bij je geboorte een naam. Ken jij de betekenis ervan? Vraag het eens aan hen. Knutsel je voornaam, teken hem, versier hem mooi en stuur er een fotootje van door naar ons! Wij zetten het op onze website! dirkvandenbroeck@pastoraleeenheidgeel.be

 

Veel plezier!

november 5th, 2021|